پرسش مهر

                                                     

 فناوری  اولین تحول در دوران بعد از رفع تحریم ها ورود فناوری به کشور خواهد بود .در سال های گذشته امکان ورود فناوری را به دلیل محدودیت های ناشی از تحریم ها نداشتیم و این محدودیت ها بعد از اجرایی شدن برجام برداشته خواهد شد و آثار آن را در توسعه سرمایه گذاری ها می توان دید که قطعا اثرات آن در اشتغال و توسعه تجارت دیده خواهد شد.بسیاری از فعالان صنعت فاوا امیدوارند با رفع تحریم‌های بین‌المللی شرکت‌های بزرگ تکنولوژی وارد این بازار شده و با حضور خود زمینه رشد فعالیت صنعتگران داخلی آی‌تی را فراهم کنند.صنعتی که کارشناسان بر وجود پتانسیل و زمینه رشد آن تاکید دارند.

    پیش‌بینی می‌شود نیروی انسانی متخصص و با استعداد که طی چند سال گذشته به دلیل فشارها و تحریم‌های بین‌المللی روانه خارج شده‌اند، حالا با حضور شرکت‌های خارجی و سرمایه‌گذاری آنها در این حوزه انگیزه بیشتری برای فعالیت در صنعت آی‌تی‌ کشور داشته باشند. اشتغال‌زایی به دنبال حضور شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در بازار ایران از دیگر گمانه‌‌زنی‌هایی است که توسط تحلیلگران مطرح می‌شود.

در واقع تجربه شرکت‌های بزرگ بین‌المللی باعث می‌شود بسیاری از نیروی انسانی تحصیل کرده در حوزه فاوا که به دلیل رکود بازار فرصتی برای فعالیت‌ نداشته‌اند حالا خودی نشان دهند. نگاهی به اتفاقات و فعالیت شرکت‌های کوچک و بزرگ فعال در فاوا نشان می‌دهد فعالان این بخش استعداد و قابلیت رشد زیادی دارند که این رشد در بخش تولید نرم‌افزار بیشتر از بخش‌های دیگر دیده می‌شود. تحلیلگران امیدوارند رفع‌تحریم‌های بین‌المللی باعث شود تا فرصت‌های از دست رفته صنعتگران آی‌تی که باعث روانه شدن سود به بازارهای کشورهایی همچون هندوستان، مالزی، ترکیه و... شده است دوباره به این حوزه بازگردانده شود.

  همچنین برداشته شدن تحریم‌ها و انتقال تکنولوژی می‌تواند شرکت‌های سنتی در ایران را با رشد انفجاری همراه کند. رشد تجارت الکترونیک از دیگر بخش‌هایی است که با حذف تحریم‌ها با رشد همراه خواهد شد. با برداشته شدن تحریم‌ها سرمایه‌گذاران خارجی وارد کشور شده و باعث توسعه این بخش خواهند شد.


چالش ای تی پس از تحریم

اما در حالی که برخی از ورود شرکت‌های خارجی به ایران و سرمایه‌گذاری آنها در این بازار خوشحال هستند اما گروهی از کارشناسان ورود این فعالان به صنعت فاوا را خطرناک می‌دانند. این گروه بر این باورند اگر قانون‌گذاری و نظارت درستی بر فعالیت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های بین‌المللی نشود رفع تحریم‌ها نه‌تنها باعث رشد صنعتگران آی‌تی نشده، بلکه باعث ازبین‌ رفتن آنها می‌شود

البته دولت برای سرمایه‌گذاران خارجی در هر حوزه‌ای قوانین مشخص و روشنی دارد از جمله اینکه اگر یک شرکت خارجی قرار است در ایران تجارتی راه بیندازد باید 51 درصد از تجارتش را شریک ایرانی تشکیل دهد. همچنین برای ورود خروج پول به داخل کشور نیز قانون رسمی وجود دارد؛ بنابراین قانون‌های لازم برای سرمایه‌گذاری خارجی در کشور وجود دارد اما آنچه مهم است که این قانون‌ها به درستی به اجرا گذاشته شود.

در حال حاضر و بیش از همه آنچه صنعت آی‌تی بعد از انجام توافق نیاز دارد ایجاد فضای تعامل و مذاکره با شرکت‌های بین‌المللی فعال در عرصه تکنولوژی است. فضا باید به شکلی باشد تا صنعتگر داخلی با صنعتگر خارجی فعال در حوزه فاوا در ارتباط و تعامل باشد. سازمان نظام صنفی باید برای ایجاد این فضا بین صنعتگران داخلی و خارجی حوزه آی‌تی کارهایی را انجام دهد زیرا که  اگر تحریم‌های بین‌المللی برداشته شود و قرار بر تعامل بین خارج و داخل باشد باید این تعامل از کانال صنعتگران داخلی حوزه آی‌تی صورت بگیرد.

 در صورت قطعی شدن توافق هسته‌ای، ‌تاثیر لغو تحریم‌ها یک‌ شبه نخواهد بود و باید از جو روانی به وجود آمده در این خصوص دوری کرد؛ اما در نهایت با تدبیر دولت و اعتماد به بخش خصوصی می‌توان نتیجه مطلوب این توافق بر صنعت آی‌تی کشور را در بلندمدت نظاره گر بود.
محبوبه صادقی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی